Home World කාෂ්මීරයට මොකද උනේ?

කාෂ්මීරයට මොකද උනේ?

533
0

ඉන්දියාවේ භාරතීය ජනතා පක්ෂයේ නායකත්වයෙන් යුත් රජය දශක හතකට පසු ජම්මු හා කාශ්මීරයේ ස්වාධීනත්වය ඉවත් කිරීමට ගත් තීරණයට ප්‍රශංසා කරමින් එය ඉතිහාසගත වරදක්නිවැරදි කිරීමක් ලෙස විස්තර කරයි.

කාශ්මීරය මතභේදාත්මක වන්නේ ඇයි?

කාශ්මීරය යනු හිමාලයානු කලාපයක් වන අතර එය ඉන්දියාව සහ පාකිස්තානය යන රටවල් දෙකම සම්පූර්ණයෙන්ම අයිති යැයි කියති. මෙම ප්‍රදේශය වරෙක ජම්මු හා කාශ්මීරය නමින් හැඳින්වෙන රාජකීය රාජ්‍යයක් වූ නමුත් 1947 දී බ්‍රිතාන්‍ය පාලනය අවසානයේ උප මහාද්වීපය බෙදී ගිය විට එය ඉන්දියාවට එක් විය.

ඉන්දියාව සහ පාකිස්තානය පසුව එයට එරෙහිව යුද්ධයට ගිය අතර සටන් විරාම ගිවිසුමක් ඇතිව සෑම කෙනෙකුම භූමියේ විවිධ ප්‍රදේශ පාලනය කිරීමට පැමිණියේය. ඉන්දියානු පාලනයට එරෙහි බෙදුම්වාදී කැරැල්ලක් හේතුවෙන් වසර 30 ක් තිස්සේ ඉන්දියානු පරිපාලන පාර්ශවයේ – ජම්මු හා කාශ්මීර ප්‍රාන්තයේ ප්‍රචණ්ඩ ක්‍රියා පැවතුනි.

දැන් මොකද උනේ?

අගෝස්තු මාසයේ මුල් දින කිහිපය තුළ කාශ්මීරයේ යම් දෙයක් සිදුවෙමින් පවතින බවට ලකුණු පහළ විය.

තවත් ඉන්දියානු භටයන් දස දහස් ගණනක් යොදවා, ප්‍රධාන හින්දු වන්දනා ගමනක් අවලංගු කරන ලදි, පාසල් හා විද්‍යාල වසා දමන ලදී, සංචාරකයින්ට පිටව යන ලෙස නියෝග කරන ලදී, දුරකථන හා අන්තර්ජාල සේවා අත්හිටුවන ලද අතර ප්‍රාදේශීය දේශපාලන නායකයින් නිවාස අඩස්සියේ තබා ඇත.

එහෙත් බොහෝ සමපේක්ෂන වූයේ රාජ්‍ය ජනතාවට විශේෂ වරප්‍රසාද ලබා දුන් ඉන්දීය ආණ්ඩුක්‍රම ව්‍යවස්ථාවේ 35 අ වගන්තිය අහෝසි කරනු ඇති බවයි. වසර 70 ක් තිස්සේ කාශ්මීරය ඉන්දියාව සමඟ ඇති සංකීර්ණ සම්බන්ධතාවයේ පදනම වන 370 වන වගන්තිය සියල්ලම පාහේ අවලංගු කරන බව පවසමින් රජය සියලු දෙනා මවිතයට පත් කළේය.

370 වන වගන්තිය කෙතරම් වැදගත් ද?

මෙම ලිපිය මගින් රාජ්‍යයට යම් ස්වාධීනත්වයක් ලබා දී ඇත. එහි ව්‍යවස්ථාව, වෙනම ධජයක් සහ නීති සම්පාදනය කිරීමේ නිදහස, විදේශ කටයුතු, ආරක්ෂක සහ සන්නිවේදනය මධ්‍යම රජයේ රැකවරණය ලෙස පැවතුනි.

එහි ප්‍රතිඵලයක් ලෙ, ජම්මු හා කාශ්මීරයට පුරවැසිභාවය, දේපලවල අයිතිය සහ මූලික අයිතිවාසිකම් සම්බන්ධයෙන් තමන්ගේම නීති රීති සම්පාදනය කළ හැකිය. ප්‍රාන්තයෙන් පිටත සිටින ඉන්දියානුවන්ට දේපළ මිලදී ගැනීම හෝ එහි පදිංචි වීම ද එමඟින් වළක්වා ගත හැකිය.

ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථා විධිවිධානය මගින් ඉන්දියාවට බෙදී යාම සඳහා ඉන්දියාවට එක්වන එකම මුස්ලිම් බහුතර කලාපය වන කාශ්මීරය සමඟ ඉන්දියාව බොහෝ විට ඇති කරගෙන තිබෙන සම්බන්ධතාවය තහවුරු වී තිබේ.

රජය එය කළේ ඇයි?

අග්‍රාමාත්‍ය නරේන්ද්‍ර මෝදි සහ හින්දු ජාතිකවාදී භාරතීය ජනතා පක්ෂය 370 වැනි වගන්තියට දීර්ඝ කාලයක් තිස්සේ විරුද්ධ වූ අතර එය අවලංගු කිරීම පක්ෂයේ 2019 මැතිවරණ ප්‍රතිපත්ති ප්‍රකාශනයේ සඳහන් විය.

ඔවුන් තර්ක කළේ කාශ්මීරය ඒකාබද්ධ කිරීම සඳහා එය අවලංගු කර ඉන්දියාවේ සෙසු රටවල් මෙන් එය තැබිය යුතු බවයි. අප්‍රේල්-මැයි මහ මැතිවරණයේදී දැවැන්ත ජනවරමක් සහිතව නැවත බලයට පත්වීමෙන් පසුව, රජයට පොරොන්දුව ඉටු කිරීමට කාලය අහිමි විය. සඳුදා මෙම පියවර විවේචනය කරන්නන් එය ඉන්දියාව දැනට මුහුණ දී සිටින ආර්ථික මන්දගාමිත්වයට සම්බන්ධ කරයි. ඔවුන් පවසන්නේ එය රජයට බෙහෙවින් අවශ්‍ය වන හැරවීමක් සපයන බවයි.

බොහෝ කාශ්මීර වැසියන් විශ්වාස කරන්නේ, කාශ්මීර නොවන අයට එහි ඉඩම් මිලදී ගැනීමට ඉඩ දීමෙන් මුස්ලිම් බහුතර කලාපයේ ජන විකාශන ස්වභාවය වෙනස් කිරීමට භාරතීය ජනතා පක්ෂයට අවශ්‍ය බවයි.

ස්වදේශ කටයුතු අමාත්‍ය අමිත් ෂා සඳුදා පාර්ලිමේන්තුවේදී කළ ප්‍රකාශය බොහෝ ඉන්දියානුවන් පුදුමයට පත් කළද, එම තීරණයට එළඹීමට රජයට යම් සූදානමක් අවශ්‍ය වනු ඇත.

කාශ්මීරයට හා පාකිස්තානයට භාරතීය ජනතා පක්ෂය දැඩි බව පෙන්වීමට මෝඩි මහතාගේ අභිලාෂයට ද මෙම පියවර ගැලපේ.

භූමියේ වෙනස් වී ඇත්තේ කුමක්ද?

කාශ්මීරයට තවදුරටත් වෙනම ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථාවක් නොමැති නමුත් වෙනත් ඕනෑම ප‍්‍රාන්තයක් මෙන් ඉන්දියානු ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථාවට අවනත වීමට සිදුවනු ඇත. සියලුම ඉන්දියානු නීති ස්වයංක්‍රීයව කාශ්මීරයන්ට අදාළ වන අතර ප්‍රාන්තයෙන් පිටත සිටින පුද්ගලයින්ට එහි දේපළ මිලදී ගැනීමට හැකි වනු ඇත. මෙය කලාපයේ සංවර්ධනය ගෙන එනු ඇතැයි රජය පවසයි.

370 සහ 35 ඒ වගන්ති මගින් ප්‍රාන්තයට සිදුවූ හානිය කුමක්දැයි මට ජම්මු හා කාශ්මීරයේ ජනතාවට පැවසීමට අවශ්‍යයිෂා මහතා පාර්ලිමේන්තුවට පැවසීය. “ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය කිසි විටෙකත් සම්පූර්ණයෙන් ක්‍රියාත්මක නොවීම, ප්‍රාන්තයේ දූෂණය වැඩිවීම, කිසිදු සංවර්ධනයක් සිදු නොවීම මෙම අංශ නිසා ය.”

ෆෙඩරල් පරිපාලනය සහිත කුඩා ප්‍රදේශ දෙකකට ප්‍රාන්තය බිඳ දැමීමට ද රජය කටයුතු කරමින් සිටී. එක් කලාපයක් මුස්ලිම් බහුතර කාශ්මීරය සහ හින්දු බහුතර ජම්මු ඒකාබද්ධ කරනු ඇත. අනෙක බෞද්ධ බහුතරයක් වන ලඩාක් වන අතර එය සංස්කෘතික හා ඉතිහාසගතව ටිබෙටයට සමීප ය.

විපක්ෂයේ කොන්ග්‍රස් පක්ෂයේ ජ්‍යෙෂ්ඨ නායකයෙකු වන පී. චිදම්බරම් මෙම තීරණය ව්‍යසනකාරී පියවරක්ලෙස විස්තර කළ අතර එය බරපතල ප්‍රතිවිපාක ගෙන දිය හැකි බවට පාර්ලිමේන්තුවේදී අනතුරු ඇඟවීය.

ඔබ ජයග්‍රහණයක් ලබා ඇතැයි ඔබ සිතනවා විය හැකිය. නමුත් ඔබ වැරදියි. ඉතිහාසය ඔබව වැරදියි කියා ඔප්පු කරනු ඇත. අද කරන බරපතළ වැරැද්ද අනාගත පරම්පරාවන්ට වැටහෙනු ඇත,” ඔහු පැවසීය.

මේ සියල්ල නීත්‍යානුකූලද?

ආණ්ඩුක‍්‍රම ව්‍යවස්ථාවට අනුව 370 වන වගන්තිය වෙනස් කළ හැක්කේ ප‍්‍රාන්ත රජයේඑකඟතාවයෙන් පමණි. නමුත් දැන් වසරකට වැඩි කාලයක් තිස්සේ ජම්මු හා කාශ්මීරයේ ප්‍රාන්ත රජයක් නොමැත.

එවකට මහ ඇමති මෙහබූබා මුෆ්ටිගේ රජය සුළුතරයක් දක්වා අඩු කිරීමෙන් පසු පසුගිය ජුනි මාසයේදී ඉන්දියාව ෆෙඩරල් පාලනය පැනවීය. මෙයින් අදහස් කළේ ෆෙඩරල් රජයට සිදුවිය යුතුව තිබුණේ එහි පාලනය පනවන ආණ්ඩුකාරවරයාගේ කැමැත්ත ලබා ගැනීම පමණි.

වෙනස්කම් ගෙන ඒම තම අයිතිවාසිකම් තුළ පවතින බවත්, අතීතයේ දී ෆෙඩරල් රජයන් විසින් ඒ හා සමාන තීරණ ගෙන ඇති බවත් රජය පවසයි.

නමුත් විශේෂඥ මතය තියුනු ලෙස බෙදී ඇත.

එක් ව්‍යවස්ථා විශේෂඥයෙකු වන සුභාෂ් කාශ්‍යප් ප්‍රවෘත්ති ඒඑන්අයි වෙත පැවසුවේ මෙම නියෝගය ව්‍යවස්ථානුකූලව ශක්තිමත්බවත් එහි කිසිදු නීතිමය හා ව්‍යවස්ථාමය වරදක් සොයාගත නොහැකිබවත් ය.

කෙසේ වෙතත් තවත් ව්‍යවස්ථා විශේෂඥයෙකු වන ඒ.ජී. නූරානි බීබීසී හින්දි පුවත්පතට කියා සිටියේ එය ශ්‍රේෂ්ඨාධිකරණයේ අභියෝගයට ලක්විය හැකි වංචා කිරීමට සමාන නීති විරෝධී තීරණයක්බවයි.

විපක්ෂ දේශපාලන පක්ෂවලට නෛතික අභියෝගයක් දියත් කළ හැකි නමුත් කාශ්මීරය බොහෝ ඉන්දියානුවන්ගේ චිත්තවේගීය ගැටළුවක් වන අතර බොහෝ පක්ෂ ඔවුන් ඉන්දියානු විරෝධී යැයි හංවඩු ගැසීමට ඉඩ නොතබනු ඇත. එමඟින් පුද්ගලයන්ට හෝ ක්‍රියාකාරීන්ට ඕනෑම අභියෝගයක් එල්ල විය හැකිය.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here